Kolejna Masa Krytyczna za:
Kolejna Masa Krytyczna za:

Regulacja przerzutki wewnetrznej

Wszystko o naszych złomach :)

Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez barklu » Pon, 7 Listopad 2011, 16:26

Witam
No i stałem się szczęśliwym posiadaczem roweru z 3-biegową przerzutką Sachs Spectro. Problem sprawia mi jednak jej właściwe wyregulowanie. Zrobiłem wedle tej instrukcji, dochodząc do punku 4:
http://www.holendry.pl/serwis.php?subac ... m=&ucat=3&
I owszem, biegi 3 oraz 2 działają. Gdy jednak manetkę przesuwam na pozycje 1, linka jest bardzo mocno napięta, a zmiana się nie dokonuje (łańcuszek nie wychodzi już bardziej z piasty). Nie wiem nawet który bieg - najwyższy czy najniższy - nie działa. Może chodzi mi źle zindeksowana 1 i 2, a 3 podczas regulacji nie wciągnęła łańcuszka do środka? Która sytuacja jest bardziej prawdopodobna? Pierwszy raz mam do czynienia z taka przerzutka i nie za bardzo wiem co jest źle i czy da się naprawić.
Tak przy okazji - czy ten łańcuszek jakoś się oliwi? I jak konserwować taki mechanizm zimą?
Image
Awatar użytkownika
barklu
 
Posty: 957
Rejestracja: Nie, 15 Marzec 2009, 01:00
Miejscowość: Bałuty

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elessar » Pon, 7 Listopad 2011, 19:53

Skoro nie wychodzi dalej, to obstawiam, ze nie masz 3 przełożenia. A 1 i 2 działają. Nie mam pojęcia jak takie cudo wygląda w środku, więc się nie wypowiem, ale wg mnie zawaliło się brudem/kurzem/smarem itp itd. W życiu bym się w taki patent nie władował :P
Merida Kalahari 550,RockShox INDY S.
Mongoose EC-D,RockShox Vivid 5.1,Manitou Travis Triple,Shimano SLX BR-M665
Image
Awatar użytkownika
Elessar
 
Posty: 1548
Rejestracja: Śro, 23 Kwiecień 2008, 00:00
Miejscowość:

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elegant » Pon, 7 Listopad 2011, 20:07

Masz Spectro T3? Dobra piasta, udoskonalona wersja Sachs Torpedo Dreigang. Ogólnie to, co tam napisali, to racja - rozwinę to trochę.
Piastę regulujesz w biegu 3, tj. na najbardziej wyciągniętej lince. Naciągnij ją tak, by była napięta, ale lekko. Przestaw manetkę na 2 i sprawdź, czy bieg wskoczy - jeśli nie, linka jest za mało napięta, ostrożnie ją naciągnij, jedno albo dwa kliknięcia zapadki w plastikowym łączniku na lince* z reguły mają powinny wystarczyć. Potem sprawdź, czy wskakuje jedynka; jeśli masz problem z jej wrzuceniem, a łańcuszek się nie wysuwa, to masz za mocno naprężoną linkę i musisz ją zluzować. Potem z powrotem na dwójkę i trójkę. Jeśli wszystkie biegi działają, to dobrze - po paru kilometrach może będzie trzeba podregulować, bo linka się układa/nieznacznie wydłuża.

Aha - inaczej niż dla przerzutek zewnętrznych, biegi zmieniaj bez kręcenia pedałami lub kręcąc lekko [tj. nie "siłowo"].

Co do smarowania: wykręcasz łańcuszek i kapiesz ok. 10 kropli oliwy maszynowej. To wystarczy. Sam łańcuszek możesz smarować np. czerwonym Finish Line'em. Zimą nie trzeba jakiejś specjalnej konserwacji, bo mechanizm jest zamknięty w piaście, pokrywki łożysk izolują go od otoczenia.
Gdybyś potrzebował przeglądu czy naprawy - zgłoś się do mnie :).

*Sachs Torpedo Dreigang wyprodukowane po 1986, Sachs Spectro T3 i SRAM T3 mają taki łącznik; modele przed 1986r. miały tulejkę zakontrowaną pierścieniem, tak jak na zdjęciu. Łańcuszek jednej i drugiej wersji ma inny gwint łącznika: stara - M3, nowa - M5. Gwint na "sztandze" wkręcanej w klocek wodzący wewnątrz piasty jest ten sam, długość łańcuszka też, więc można zamieniać oba systemy ze sobą. Długość linki, której wysunięcie odpowiada przełączeniu biegu, pozostawała taka sama przez dziesięciolecia. Sachs Torpedo Sreigang mod. 55, 415/515, H3111, Spectro T3, SRAM T3 i niektóre modele trzybiegowych piast Sturmey-Archer mają indeksy tak samo :)

PS. Elessar - nie gadaj, to są dobre i niezawodne piasty, do tego łatwe w serwisowaniu. Shimano Nexus ponoć są dużo bardziej złożone, niestety nie miałem przyjemności grzebać w żadnej. Remontowałem Torpedo Dreigang mod. 515 [lata 60 - wczesne 70te], H3111 [ok. 1974 do lat 90tych] oraz Torpedo Pentasport z dwoma łańcuszkami [robili je od 1987 do bodajże 1985, gdy weszła wersja z clickboxem] :).
Ciuchy rowerowe? Po prostu otwórz szafę. Jest ich pełna!

mój blog | gorąco polecam: ŁCC | CPH CC | Bakfiets en Meer | Sheldon
Awatar użytkownika
Elegant
Niebieska kamizelka
 
Posty: 1216
Rejestracja: Nie, 26 Wrzesień 2010, 00:00
Miejscowość: Łódź, JO91QT

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elessar » Pon, 7 Listopad 2011, 20:17

Elegant napisał(a):łatwe w serwisowaniu.

No właśnie widzę :P łatwiej się serwisuje coś czego zmiany w regulacji można zobaczyć gołym okiem ;)
Merida Kalahari 550,RockShox INDY S.
Mongoose EC-D,RockShox Vivid 5.1,Manitou Travis Triple,Shimano SLX BR-M665
Image
Awatar użytkownika
Elessar
 
Posty: 1548
Rejestracja: Śro, 23 Kwiecień 2008, 00:00
Miejscowość:

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elegant » Pon, 7 Listopad 2011, 23:11

Ale o co chodzi? Tutaj widać, jak biegi pracują. Wrzucasz dwójkę - łańcuszek wysuwa się o ogniwko, wrzucasz jedynkę - o kolejne półtora. Jeśli nie chce się wysunąć, to jest za luźno naciągnięta linka [jeszcze nie wysuwa, bo jest za mało naprężona] lub za ciasno [wysunęła już cały łańcuszek i dalej nie pójdzie; trzeba zluzować, bo jest ryzyko złamania klocka]. Jest w tym jakaś filozofia? ;)
Swoją drogą, fajnie się ustawia piasty Shimano 3CC. Nastawiasz dwójkę i luzujesz/naciągasz łańcuszek, aż w okrągłym polu pokaże się litera "N". Bajecznie łatwe :).
Sachs/SRAM P5, S7 z nowymi clickboxami [tymi na "normalną" linkę - stare miały sztywny drut, coś jak Shimano Positron... szkoda, że te nowe są tylko na grip shifty, wolę tradycyjną palcową manetkę] też się ustawia na środkowym biegu aż do zrównania znaczników.
Ciuchy rowerowe? Po prostu otwórz szafę. Jest ich pełna!

mój blog | gorąco polecam: ŁCC | CPH CC | Bakfiets en Meer | Sheldon
Awatar użytkownika
Elegant
Niebieska kamizelka
 
Posty: 1216
Rejestracja: Nie, 26 Wrzesień 2010, 00:00
Miejscowość: Łódź, JO91QT

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elessar » Pon, 7 Listopad 2011, 23:40

Póki da się tak ustawić to luźna guma ;) Gorzej jak właśnie ma barklu, że coś nie tentgo i nie wiadomo co, bo nie widać.
Merida Kalahari 550,RockShox INDY S.
Mongoose EC-D,RockShox Vivid 5.1,Manitou Travis Triple,Shimano SLX BR-M665
Image
Awatar użytkownika
Elessar
 
Posty: 1548
Rejestracja: Śro, 23 Kwiecień 2008, 00:00
Miejscowość:

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez barklu » Wto, 8 Listopad 2011, 18:30

Dobrze wiedzieć że regulacji łatwo dokonuje się tym czymś z gwintem, a nie linką :) Tyle że dalej nie działa - przy mocnym poluzowaniu nie wciąga bardziej niż przy 3, czyli najwyższy bieg jest dobrze. Linka trochę luźniej niż była, ale na 1 nadal napięta (wysunięcie może pół ogniwka więcej) i brak zmiany. Chyba że używam 3 i 1 (zindeksowane jako 2), a prawdziwa 2 jest gdzieś pośrodku i nie mogę jej znaleźć - dalej nie wiem czy taka sytuacja jest możliwa - tzn czy warto zająć się szukaniem biegu pośrodku?
Z drugiej strony wielkiego problemu nie ma - dwa biegi których używam w zupełności wystarczają póki co.
Image
Awatar użytkownika
barklu
 
Posty: 957
Rejestracja: Nie, 15 Marzec 2009, 01:00
Miejscowość: Bałuty

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elegant » Wto, 8 Listopad 2011, 19:19

Dziwne... jakby co, chętnie rzucę na to okiem.
Ciuchy rowerowe? Po prostu otwórz szafę. Jest ich pełna!

mój blog | gorąco polecam: ŁCC | CPH CC | Bakfiets en Meer | Sheldon
Awatar użytkownika
Elegant
Niebieska kamizelka
 
Posty: 1216
Rejestracja: Nie, 26 Wrzesień 2010, 00:00
Miejscowość: Łódź, JO91QT

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Bart » Czw, 5 Kwiecień 2012, 12:05

Heh tez kupilem sb Mife z Torpedo Sachs i tez mam tylko 2 biegi ;/ probowalem regulowac to samemu ale jest tylko gorzej.. a w serwisach kolejki... a to podobno robota na 15 minut. :x
Awatar użytkownika
Bart
 
Posty: 44
Rejestracja: Sob, 27 Listopad 2010, 01:00
Miejscowość: Łódź-GRK

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez barklu » Czw, 5 Kwiecień 2012, 13:36

Masz taką plastikową część przy śrubie?
http://www.rowerystylowe.pl/zwrotnica-s ... -5831.html
Jeśli nie, to jest właśnie przyczyna.
Image
Awatar użytkownika
barklu
 
Posty: 957
Rejestracja: Nie, 15 Marzec 2009, 01:00
Miejscowość: Bałuty

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elegant » Czw, 5 Kwiecień 2012, 19:11

Chcesz to pokaż, rzucę na niego okiem i podreguluję.
Widziałem rower w drugim wątku. Regulacja jest prosta, ale musisz robić to z wyczuciem, wsłuchując się w kliknięcia łącznika ;).

-wrzucasz trzeci bieg
-nasuwasz łącznik, aby linka była bardzo lekko napięta, nie za bardzo
-wrzucasz dwójkę i patrzysz, czy wskakuje - lżej się kręci korbą
-wrzucasz jedynkę i patrzysz, czy wskakuje; zwróć koniecznie uwagę na przeskakiwanie biegów, tj. czy coś w piaście stuka/rwie/trzaska. Jeśli tak, i dzieje się to między 1 a 2 - znowu wrzuć 3 i napnij linkę odrobinę bardziej, o jedno kliknięcie albo dwa. Sprawdź ponownie. Pamiętaj, że podczas jazdy linka nieco może się rozciągnąć i trzeba będzie powtórzyć regulację. Tak samo przy zdejmowaniu/zakładaniu koła czy regulacji naciągu łańcucha.
Gdyby "kończył się" gwint na przedłużeniu łańcuszka i linki nie dało się dalej naciągnąć - warto by było przesunąć bloczek lub stoper, na którym opiera się pancerz przy kierownicy.
[
Ciuchy rowerowe? Po prostu otwórz szafę. Jest ich pełna!

mój blog | gorąco polecam: ŁCC | CPH CC | Bakfiets en Meer | Sheldon
Awatar użytkownika
Elegant
Niebieska kamizelka
 
Posty: 1216
Rejestracja: Nie, 26 Wrzesień 2010, 00:00
Miejscowość: Łódź, JO91QT

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Kudziu » Śro, 8 Maj 2013, 14:02

Witam.
Pozwolę sobie odgrzać temat. próbuję dowiedzieć się jaki jest skok linki w Sachs dreigang torpedo. U mnie z 3 na 2-wysuwa jedno ogniwko. Z 2 na 1-pól ogniwka-razem pełny zakres to 1,5 ogniwa skoku-jakies 1,5 cm.
Piasta była rozebrana i wyczyszczona, naoliwiona.Pełny serwis i wszystko wygladało na niezuzyte i trybiące.
Problem pojawił się w momencie, kiedy orginalną zmieniarkę z urwaną obejmą do ramy zmieniłem na nową. Z 3 na 2-OK, Z 2 na 1wchodzi, a po chwili spada( piasta wciąga linkę i wajcha w zmieniarce przeskakuje z 1 na 2) i jade na 2. Moim zdaniem jest to kwestia zmieniarki, ale to już druga jaką zamontowałem i to samo. Więc może cos wewnątrz się popaprało i brakuje mi zasięgu łańcuszka...? Wczesniej w poście czytałem o skoku 1ogniwko, a potem kolejne 1,5ogniwka.
Jak to w końcu jest...?
Pozdrawiam
Kudziu
 
Posty: 12
Rejestracja: Sob, 20 Październik 2012, 10:52

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez Elegant » Śro, 8 Maj 2013, 20:33

Być może kwestia użytej dźwigni - jaką masz? Najlepiej podrzuć zdjęcie lub linka.
Dźwignie od torped Sachs miały przez dziesięciolecia, od lat 50tych, ten sam wyciąg linki między 1. a 2. i 2. a 3. biegiem. Dźwignie od modelu 55, 415, 515, H3111, Spectro T3 aż po SRAM T3 można stosować zamiennie. Powiem więcej - wyciągi linki są takie same jak dla trzybiegowych piast Sturmey-Archer, za to nie zgadzają się z trzybiegówkami Shimano PS3 / 3CC. Nie wiem jak ze współczesnymi manetkami od SRAM i-Motion oraz przerzutek zewnętrznych.

Jakiego typu jest łącznik linki z łańcuszkiem? Plastikowy zatrzaskowy, czy metalową nakręcaną tulejkę + przeciwnakrętkę? Ile zostało zapasu gwintu?

Rozwinę sposób, który opisałem w poprzednim poście:
Nie sugeruj się skokiem łańcuszka, tylko lekkością działania dźwigni i "trzymaniem" odpowiedniego biegu przy kręceniu korbą. Nastawy "na oko" dobrze się robiło w przypadku piast Sturmey-Archer, Spectro SRAM z clickboxami i Shimano 3CC. W 3-biegowych Sachsach lepiej mi się reguluje na wyczucie, obserwując zachowanie się piasty podczas kręcenia korbą i zmieniania biegów.

Na początek ustaw bieg 3 i zluzuj linkę, potem delikatnie ją napręż, ale bez wyciągania łańcuszka. Wyczuj, jakiej potrzeba siły do ręcznego zakręcenia korbą.
Potem ustaw wajchę na bieg 2 i kręć korbą - trzeba mniej siły, koło kręci się wolniej. Bieg ma nie "skakać" między 2 a 3. Jeśli czasem wpada Ci trzeci bieg [masz zgrzytanie w piaście], to znak, że masz za słabo naciągniętą linkę - naciągnięcie jej o jedną albo dwie nitki gwintu na łączniku powinno wystarczyć.
Potem przestaw wajchę na pierwszy bieg i znów pokręć. Powinno się kręcić jeszcze lżej, bez przeskakiwania na drugi bieg. Jeśli przy kręceniu nie odczuwasz różnicy, to należy delikatnie naciągnąć linkę; najlepiej wrzucić 3, podregulować, wrzucić 2. Jeśli 1 będzie działać i nie będzie zgrzytania/przeskakiwania na 2, to zmień bieg z powrotem na 2 [ciężej kręcić], sprawdź jak trzyma, następnie zmień na 3 [jeszcze ciężej kręcić]. Dla pewności warto jeszcze kręcąc cały czas korbą wrzucić dwójkę i jedynkę, sprawdzić jak przeskakuje i jak trzyma bieg.
Na koniec naciągnij linkę o dokładnie 1 obrót tulejki/plastikowego łącznika i zakontruj - wiem z doświadczenia, że linka się jeszcze odrobinę rozciągnie, a pancerz ściśnie, co może rozregulować biegi i to będzie zauważalne zwłaszcza na jedynce.

Jeśli dalej masz problemy, chętnie rzucę okiem i podreguluję.

Polecam też strony http://scheunenfun.de/ i http://www.3gang.de - po niemiecku, ale od groma wartościowych informacji.
Ciuchy rowerowe? Po prostu otwórz szafę. Jest ich pełna!

mój blog | gorąco polecam: ŁCC | CPH CC | Bakfiets en Meer | Sheldon
Awatar użytkownika
Elegant
Niebieska kamizelka
 
Posty: 1216
Rejestracja: Nie, 26 Wrzesień 2010, 00:00
Miejscowość: Łódź, JO91QT

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez wojciech » Śro, 8 Maj 2013, 21:35

Witam,

ja bym obstawiał winę manetki. Jeśli tak jak piszesz miałeś oryginalną manetkę z czarnym plastikiem, napisem torpedo i logiem sachs-a i wymieniłeś ją na łudząco podobny chiński zamiennik z napisem dreigang to na 99% jest to wina manetki.
Lepiej poszukać gdzieś używanej, ale oryginalnej manetki a problem z regulacją zniknie. Sprawdź też czy łańcuszek jest wkręcony w ośkę do samego końca.
wojciech
 
Posty: 8
Rejestracja: Wto, 20 Marzec 2012, 23:53

Re: Regulacja przerzutki wewnetrznej

Postprzez inleaguwithsatan » Czw, 9 Maj 2013, 00:10

Ja bym przy okazji sprawdził czy nie ma oporów na lince/pancerzu.
inleaguwithsatan
 
Posty: 188
Rejestracja: Sob, 31 Marzec 2012, 12:50

Następna

Wróć do Sprzętownia

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 4 gości

cron
Bridge by mehdiplugins.com

Copyright © Łódzka Masa Krytyczna 2014

Template by Templates for Joomla & Suknie Ślubne Warszawa.

Korzystając z witryny masakrytyczna.org wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie (z których niektóre już zostały zapisane w folderze przeglądarki). Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies dostępnej pod tym adresem.

EU Cookie Directive Module Information